Stacja do zasilania akumulatora pojazdu elektrycznego

Facebook Linkedin Twitter Google

Naukowcy ZUT opracowali koncepcję stacji do zasilania akumulatorów elektrycznych pojazdów, której konstrukcja znacznie upraszcza i przyspiesza proces poboru energii w porównaniu do istniejących rozwiązań.

Numer referencyjny
2/2017
Typ oferty
Oferta technologiczna
Słowa kluczowe
Jednostka naukowa
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny

Stacja przeznaczona jest dla pojazdów wyposażonych w pantograf. Obecnie są to głównie trolejbusy. W ostatnich latach zaprezentowano również samochody ciężarowe z odbierakami prądu. Akumulator pozwala na pokonywanie części wyznaczonej trasy bez zasilania z trakcji elektrycznej. Problem, który pojawia się przy stosowaniu tego rozwiązania związany jest z koniecznością częstego ładowania akumulatora. Powinien być to proces szybki i sprawny, zwłaszcza w przypadku transportu publicznego. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest właśnie wynalazek naukowców ZUT.

stacja_1.jpg

stacja_2.jpg

Oczekiwana forma współpracy
Umowa licencyjna
Korzyści z zastosowania technologii

Bezpośrednią korzyścią zastosowania rozwiązania jest usprawnienie procesu poboru prądu przez pojazdy elektryczne wyposażone w pantograf poprzez wydłużenie czasu ładowania na przystanku bez wydłużenia czasu postoju.  Pozwoli to na:

  • Wydłużenie i rozbudowę tras trolejbusów, które będą mogły sprawnie doładować akumulator na przystanku.
  • Możliwość efektywnego wykorzystania pojazdów elektrycznych w miejscach, gdzie budowa sieci trakcyjnej jest utrudniona lub niemożliwa.
  • Możliwość wkroczenia na odcinek zasilania elektrycznego i zjazdu z niego bez zatrzymania pojazdu.
Zastosowanie rynkowe w branży / branżach
  • Transport miejski
  • Transport towarowy
  • Transport na terenie portów morskich – transport kontenerów pomiędzy placem składowym a nabrzeżem
  • Transport w przemyśle wydobywczym
Aspekt innowacyjny

Konstrukcja stacji nie wymaga specjalnego mechanizmu podnoszenia pantografu i zapewnia nawiązanie kontaktu z siecią jeszcze zanim pojazd ostatecznie zatrzyma się np. na przystanku. Nie wymaga również od kierowcy specjalnego przygotowania i przeszkolenia co do konieczności obsługi ładowania pojazdu – proces jest bezobsługowy i automatyczny. 

Prawa własności intelektualnej

Patent przyznany

Polskie zgłoszenie patentowe  P.411340, decyzja o wydanie patentu z dnia 13.02.2017.

Faza rozwouju technologii

Faza badań, rozwój

Określono koncepcję technologii i jej przyszłe zastosowanie.

Pracownik