Podstawowym problemem przy konstruowaniu mobilnych urządzeń chłodniczych, używanych m.in.
w kamperach, food truckach, jachtach, wagonach kolejowych czy przyczepach, jest - oprócz kompaktowych wymiarów – kwestia zużycia energii.
Mając na uwadze ten aspekt, zespół Katedry Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie stworzył prototyp chłodziarki, która przy pojemności użytkowej 48 litrów w trybie energooszczędnym pobiera zaledwie 16W. Opracowana konstrukcja agregatu i technologia może być wykorzystana w dowolnej izolowanej cieplnie obudowie o pojemności od 30 do 200 litrów na dowolnym środku transportu przy zasilaniu od sieci pokładowej 12 V DC lub akumulatora.
- Redukcja zużycia energii od 15 do 60%,
- Podniesienie klasy energetycznej chłodziarki z E do A lub B,
- Możliwość zastosowania dwupoziomowej regulacji temperatury w komorze transportowej,
- Proekologiczność – brak zawartości freonów i innych czynników chłodniczych
- Zasilanie z sieci prądu stałego 12 lub 24 V
- Małe gabaryty i masa, cicha praca.
- Foodtrucki i autosklepy, wymagające chłodziarek,
- Samochody,
- Domki, przyczepy,
- Jachty i inne jednostki pływające,
- Wagony kolejowe,
- Działki i tereny, gdzie brak jest sieci elektrycznej.
Innowacyjność chłodziarki polega na tym, iż wykorzystując oryginalną konstrukcję agregatu chłodniczego, udało się zrealizować dwupoziomową regulację temperatury również w chłodziarkach transportowych zasilanych bezpośrednio od pokładowej sieci prądu stałego 12 V DC. Efektem tego jest redukcja zużycia energii przez chłodziarkę w odniesieniu do wszystkich znanych odpowiedników, w tym wykorzystujących proporcjonalną regulację temperatury.
Prawa własności intelektualnej
Przyznany polski patent, nr 224189
Faza rozwoju technologii
BRANŻA ELEKTRYCZNA, MORSKA, AUTOMATYKA, ENERGIA