Ograniczona manewrowości pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej stanowi dużą przeszkodę w ich szerokim wykorzystywaniu. Zespół naukowców ZUT opracował rozwiązanie, które pozwala tę przeszkodę zniwelować.
Pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej funkcjonują z powodzeniem od wielu lat. Są to głównie trolejbusy wykorzystywane do przewozów pasażerskich. Podejmowane były też inicjatywy konstrukcji samochodów ciężarowych wyposażonych w silnik elektryczny. Prace w tym obszarze dynamicznie prowadzą takie firmy jak Siemens, który w 2012 roku przedstawił koncepcję autostrady przyszłości wyposażonej w trakcję elektryczną, a w 2013 roku uruchomił w Wiedniu trasę elektrycznego autobusu.
Problem, który pojawił się w trakcie użytkowania pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej i stanowił przeszkodę w ich szerszym wykorzystaniu dotyczył ograniczonej zdolności manewrowej. Najczęściej ruch takich pojazdów sprowadza się do jednego pasa ruchu oraz – w przypadku trolejbusów - wjazdu i wyjazdu z zatok autobusowych. Rozwiązaniem tego problemu jest wynalazek naukowców ZUT - odbierak prądu będący obrotową belką połączoną przegubem z płytą, która połączona jest z dwoma cięgnami biegnącymi wzdłuż tej belki. Belka obraca się o 90o względem osi pojazdu i jest przymocowana do dachu kabiny kierowcy. Urządzenie to może być wykorzystane zarówno w przypadku trolejbusów jak i samochodów ciężarowych.
KORZYŚCI
Bezpośrednią korzyścią zastosowania rozwiązania jest możliwość zmiany pasa ruchu pojazdu zarówno w prawo jak i lewo i poruszania się równolegle do sieci trakcyjnej. Umożliwia to m.in.:
- Ustawienie pojazdu zapobiegające zahaczeniu o sieć trakcyjną podczas przeładunku,
- Ominięcie przeszkody znajdującej się na trasie pojazdu,
- Płynne poruszanie się w korkach,
- Zmianę pasów podczas przemieszczania się.
Zastosowanie pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacji, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych.
Wykorzystywanie pojazdów elektrycznych przynosi też wymierne efekty środowiskowe w postaci zerowej emisji spalin i niższego poziomu hałasu.
ZASTOSOWANIA:
- Transport miejski
- Transport towarowy
- Transport na terenie portów morskich – transport kontenerów pomiędzy placem składowym a nabrzeżem
- Transport w przemyśle wydobywczym
ASPEKT INNOWACYJNY:
Konstrukcja odbieraka prądu umożliwiająca poruszanie się pojazdu równolegle do sieci trakcyjnej znacząco zwiększając możliwości manewrowe a tym samym rozszerzając możliwe zastosowania takich pojazdów.
Prawa własności intelektualnej
Polskie zgłoszenie patentowe nr P408008 na ostatnim etapie oceny.
Faza rozwoju technologii
Określono koncepcję technologii i jej przyszłe zastosowanie.
BRANŻA SPOŻYWCZA, MEDYCYNA, MEDIA